Saturday 12 October 2013

Menang atau Mati???

Al kisahnya, seorang Jeneral terpaksa membuat satu perhitungan di medan perang dan keputusannya pihak mereka mesti WIN.. & MENANG! Dalam keadaan bagaimana pun atas arahan Raja, mereka tidak boleh pulang tanpa kemenangan.

Mereka pun belayar ke tempat yang dituju. Sampai saja ditempat yang ditujui Jeneral tersebut mengarahkan semua askar–askar turun dan barang-barang mereka di punggahkan ke persisiran pantai. Setalah segalanya selesai, Jeneral mengarahkan agar kapal mereka dibakar.

Dan beliau berkata “Lihat..kapal kita sudah pon terbakar. Itu bermakna, kita tak boleh pulang tanpa kemenangan. Apa yang pasti, kita mesti MENANG! Other wise, kita akan MATI dikerjakan musuh musuh”.

So, mereka pun berperang dengan penuh kesungguhan dan tanamkan dalam diri "MENANG atau MATI" danakhirnya mereka pun berjaya mengalahkan musuh-musuh dengan jayanya.

So, u all dok baca kisah ni, apa u all dapat? Buat sesuatu kerja biarlah bersungguh-sungguh & fokus. Just like that Jeneral, we have to burn our comfort zone if we want to success.

Some of us, terlalu pentingkan alternative atau pilihan ke dua..ala..kalau tak boleh buat sales, aku nak join kerja dengan orang balik,,aku ada Degree, aku ada experience... So sikap sebegini, sometimes merosakkan daya kekuatan dalaman kita. Cuba hapuskan, buat sesuatu, buat betul betul dan focus berpandukan kemenangan, bukan berpandukan cuba dulu, lepas tu baru buat keputusan…

There can be no room for berpaling ke belakang. Once kita dah desparete, kita boleh lawan any rintangan yang mendatang. Move forward with confidence and we will surely see success..

No comments:

Post a Comment