Saturday 12 October 2013

Kisah Helang yang di"Ayam"kan

Kisah yang memberi impak positif jika di hayati dengan penuh mendalam. Kisah Anak Helang yang telah di"ayam"kan..

Seorang petani tengah berladang dan beliau terjumpa sebiji telur helang. Petani tersebut membawa pulang telur tersebut dan beliau mengambil keputusan untuk “hatched”bersama sama dengan anak anak ayam.

Selepas menetas, anak helang bergaul dengan anak anak ayam, mereka berkawan dengan habit yang sama, walaupaun rupa mereka agak berbeza. Satu hari seekor emak helang sedang mundar mandir makan angin disekitar tempat permainan mereka, semua anak2 ayam lari lintang pukang bersama dengan anak helang tersebut. Mereka ketakutan melihatkan emak helang.

Walaubagaimanapon, emak helang tertarik dengan anak helang yang telah “diayamkan.” Dia memarahi anak helang tersebut, kenapa bergaul debngan anak ayam, padahal sepatutnya dia lebih berkuasa, boleh terbang di tempat tinggi, Tapi anak helang tersebut keliru, dan dia mengatakan dia sendiri tak pandai terbang, tak pernah terbang, dan dia mengaku dia sendiri adalah terdiri kaum kaum ayam yang lemah berbanding kaun helang.

Emak helang tersebut mengajar lah si anak helang terbang., selepas jatuh ketanah berpuluh puluh kali, kena marah, kena jerit, lastly dia boleh buka sayap dan terbang. Kini dia dah sedar, dia adalah anak helang yang mana dia sendiri boleh terbang macam helang helang lain. 

Didalam hatinya, beliau menyesal kerana lambat tersedar yang dirinya adalah seekor helang. kalau bagi pilihan , dia sendiri tidak mahu menjadi seekor ayam yang hanya mampu mencari makan diatas tanah dan very limited.. Bukan masalah lupa diri tapi masalahnya as a helang, dia lagi berkuasa dan boleh terbang di mana jua di angkasa..boleh melihat dunia dan meredah di langit tanpa batasan dan sempadan..

So, apa yang dapat kita simpulkan pergaulan kita amat penting. Kadang kadang kita masih tak mengenali diri kita sebenarnya. Masih tidak mampu mencari kelebihan yang ada pada kita. Someone said..”The only way to help the poor is not to be poor yourselves”.

Kalau kita bersama dengan mereka yang mempunyai mentality yang lemah, so kita pun boleh terikut sama. Kita patut sedar yang kita tak boleh terbang tapi kita boleh beli kapal terbang.

Jadilah seperti helang yg gah menyambar di angkasa

No comments:

Post a Comment