Saturday 12 October 2013

Kisah Si Penjual Kasut... Aku Kaya!!!

Cerita kisah Si Penjual Kasut untuk di jadikan motivasi & teladan kepada kita semua..

Satu company yang produktif memasarkan kasut pelbagai design cuba penentrate market di Afrika. Mereka cuba menghantar seorang top salesman yang berjaya to study potential market di sana.

Sampai saja kat Africa, salesman tu jadi panic. Dia terkejut melihatkan masyarakat disana dimana seorang pon tak de yang pakai kasut. Kebanyakannya berkaki ayam dan kalau ada pon pakai kasut style terompah. Masih jakun dan hulu..Beliau agak frust. Apa yang dia nampak ialah sesuatu yang mustahil dan tidak mungkin beliau dapat memasarkannya disana,,,,

Dia balik ke negara asalnya dan beritahu pada pihak management bahawa tiada market kasut untuk Afrika. Penduduknya tak pandai memakai kasut dan mereka cukup selesa berkaki ayam.

Pihak management cuba mendapatkan second opinion. Kali ni dia menghantar seorang lagi salesman yang top. Sampai sana, second salesman turut kehairanan melihat masyarakat yang tak berkasut. Kali ni dia bergegas pulang, sampai saja di office, dia menjerit kesukaan…. Katanya..”kawan kawan..we are going to be rich, there is a big market in Africa, mereka masih berkaki ayam dan masih tidak pendai memakai kasut, apa yang kita patut lakukan ialah mengajar atau educate mereka memakai kasut. Bukan sahaja untuk kesihatan, malah untuk menaikkan taraf mereka, so kita kena memberi tunjuk ajar betapa pentingnya kasut kepada mereka…”

Sejak dari peristiwa itu, misi mereka berjaya dan mereka berjaya mengeksport kasut di Africa,,..Bukan itu saja, malah, mereka adalah pengeksport kasut yang utama..

Moral of the story, sesuatu peluang yang ada didepan mata, kalau u all tengok sebagai negative, maka ianya akan menjadi negative. Begitulah sebaliknya, jika kita tukarkan kepada bentuk positif, ianya akan menjadi positif..

Yang kedua, cuba jadi kreatif, elakkan terlalu cepat berputus asa, setiap halangan mesti ada halangannya. Carikan alternative untuk kita memajukan diri, jangan salahkan pada sesuatu keadaan sebagai satu alasan untuk merangka sesuatu..

No comments:

Post a Comment